Thursday 26 October 2017

MAKANAN TRADISIONAL MASYARAKAT IBAN



HINAVA
Hinava atau nama lainnya iaitu Hinava Ginapan merupakan salah satu makanan kaum Iban di Sarawak.Makanan ini selalunya disajikan semasa Haru Gawai.

LATAR BELAKANG ASAL USUL

Pada zaman pemerintahan kesultanan Brunei,soeorang pelayar dari China telah singgah di Sarawak.Di sana,pelayar tersebut telah memperkenalkan makanan itu kepada masyarakat Iban.Setelah masyarakat Iban tahu cara untuk membuatnya,mereka menambahkan isi ikan yu,udang,sotong da sebagainya.Isi ikan juga dipotong menjadi kecil.

PANTANG LARANG

Kebersihan dan kesegaran amatlah dititikberatkan.Ikan,udang atau sotong haruslah yang segar-segar dan terus dimasak.


UMAI
Umai makanan kebudayaan kaum Iban.Lagi sedap kalau ikan yang segar ditambah cili dan bawang besar ataupun lebih dikenali di Sarawak sebagai bawang 'bakong'.Pedas nyer bukan main..


AYAM PANSUH
Ayam pansuh salah satu dari makanan tradisional kaun Iban yang dihidangkan setiap kali perayaan Hari Gawai diadakna.Ayam ini akan diempuk dahulu menggunakan rempah yang mengikut resepi sebelum dimasukkan di dalam buluh untuk dibakar.Resepi ini memang mengikut citarasa orang asia dan dikekalkan dari zaman nenek moyang lagi sehingga sekarang.Rasanya bukan kepalang sedap ow.!



MIDIN BELACAN
Midin belacan salah satu makanan tradisional orang Iban yang sangat sedap.Tidak sempurna rasanya jika tidak ditambah belacan.Belacan sejenis makanan yang dibuat daripada udang kecil yang dipanggil 'bubuk'.Belacan ini biasanya didapati dikawasan Bintulu dan dimana-mana kawasan yang memang perrhh rasanya.Belacan juga boleh digunakan membuat sambal dan lauk seperti 'midin' apatah lagi kalau dicampur cili memang meletop habis.Tak caya??datang la ke Sarawak.


PEKASAM ENSABI
Pekasam ensabi ini merupakan sayur sawi yang dijeruk begitu popular di rumah panjang.Rasanya yang masam dan sedikit masin amat sedap dinikamati dengan nasi yang masih panas.Memang citarasa orang kampung laa.Apatah lagi kalau emak kita yang masak.Sehingga kini hidangan yang diwarisi dari turun temurun nenek moyang ini masih degemari.

No comments:

Post a Comment

MAKANAN TRADISIONAL MASYARAKAT IBAN

HINAVA Hinava atau nama lainnya iaitu Hinava Ginapan merupakan salah satu makanan kaum Iban di Sarawak.Makanan ini selalunya disajikan ...